Богоявление, вторият Господски празник за Новата 2025 година, събра множество християни от морската столица в благолепния Катедрален храм „Успение Богородично“. Последователността от празнични богослужения започна от 5 януари – Неделя преди Богоявление, когато Негово Високопреосвещенство Варненският и Великопреславски митрополит Йоан отслужи Златоустова света Литургия и Велик водосвет.
На Богоявление Архиереят възглави Василиевата света Литургия и благослови частите на Военноморските сили и техните бойни знамена. На 7 януари светата Църква чества съборния празник на св. Йоан Пророк, Предтеча и Кръстител Господен, честван като съприсъстващ празник на Богоявление.[1]
Заедно с митрополит Йоан служи храмовото духовенство с председател иконом Стефан Николов. Песенно утринните богослужби бяха украсени от сборна група от клиросни певци под диригентството на Тодор Тодоров, а Божествените Литургии – от мъжкия хор на Митрополитската катедрала с диригент Валентин Кубратов.
„Неразделна част от богослужението за празника Богоявление е отслужването на Великия (наричан още Богоявленски) водосвет. В практиката на родната ни св. Църква този водосвет се отслужва два пъти – на пети и шести януари. Това се случва в края на светата Литургия, след възгласа „да бъде благословено името Господне...“, т.е. освещаването на водите става преди обед. Възниква въпрос сред християните: защо се отслужва два пъти Велик водосвет? Необходимо е да се поясни, че в първите векове към християнството се обръщали много езичници и евреи. Те се наричали оглашени (оглашени са тези хора, които вече били научени на християнската вяра, но още оставали некръстени). За кръщението им били насрочени особени дни в годината (напр. Велика Събота, Пасха, Петдесетница); към тези дни се отнасял и денят преди Кръщението Христово. За кръщението на оглашените била необходима осветена вода, затова и се постановило преди празника на Кръщение Христово да се извършва велико освещение на водите. Това ставало преди Богоявление – за кръщаването на оглашените, и на самия празник – в чест на Кръщението Христово“, изтъкна Негово Високопреосвещенство в проповедта си, която произнесе на Неделя преди Богоявление.
Той отбеляза още: „По отношение на поста трябва да кажем, че постен ден е пети януари. Когато се случи в делнично време, постът е строг, а ако денят се падне в събота или неделя, се разрешават вино и елей. Този пост води началото си преди всичко от древния обичай големите празници на Църквата да се предхождат от еднодневен пост и още – поради предстоящото кръщаване на катехумените (оглашените) в деня на Кръщението Господне. Този пост няма връзка с освещаването на водите, той следва да се спазва от всеки вярващ, независимо дали той ще пие от водата на Великия водосвет, или не“.
Вижте цялото богослужение на официалната страница на Варненска и Великопреславска света митрополия във Фейсбук: https://www.facebook.com/varnenska.mitropolia/videos/604040425470593.
На 6 януари Василиевата света Литургия започна в ранните часове на сутринта. С благословението на Негово Високопреосвещенство Великият водосвет беше отслужен от отците при храма и множеството християни бяха поръсени с богоявленска вода.
Негово Високопреосвещенство се обърна към присъстващите с архипастирски призив: „Св. апостол Павел в посланието си до Тит говори за една особена черта на празника Богоявление: „Защото се яви Божията благодат, спасителна за всички човеци, като ни учи, да отхвърлим нечестието и светските похоти, да живеем целомъдрено, праведно и благочестиво в сегашния век“ (Тит 2:11–12). Празникът Богоявление ни дава заповед за живот – да отхвърлим нечестието и светските похоти и да живеем целомъдрено, праведно и благочестиво. Ето я програмата на земния ни живот“.
Цялото слово на Архиерея може да видите тук: https://www.facebook.com/varnenska.mitropolia/videos/935985235295251.
След отслужването на Богоявленския водосвет всички бяха покани да се включат във военния ритуал на площад „Св. Св. Кирил и Методий“, по време на който бяха благословени бойните знамена на Военноморските сили на Република България.
На Ивановден Варненският и Великопреславски митрополит отслужи и първата света Литургия в следпразненството на неподвижния Господски празник Богоявление. Светата Църква мъдро е установила „виновникът“ за празника да се чества на следващия ден. Това може да се види и при празниците Петдесетница, Рождество Христово, Рождество Богородично и други.
Негово Високопреосвещенство говори за уникалната личност на свети Йоан Кръстител и за особената почест към него, както в църковния календар, така и в богослужението. Тази година съборният празник на свети Йоан Предтеча се случи във вторник, на който ден от седмицата винаги честваме неговата памет.
„Сам Спасителят Иисус Христос казва за него, че той е повече от пророк (вж. Мат. 11:9), и че „между родените от жени не се е явил по-голям от Йоана Кръстителя“ (Мат. 11:11). Затова свидетелства и Светият Дух чрез вярата на светата Църква, изразена в нейната света икона наречена „Дейсис“ („Моление“). Иконата „Моление“ представлява Спасителят, седнал на Своя царски трон, а от двете Му страни заели първите две места света Богородица отдясно и свети Йоан Кръстител – отляво“, заяви в своето слово митрополит Йоан.
Той поздрави всички именници, които честват своя личен празник както на Богоявление, така и на Ивановден, благопожелавайки им крепко здраве и Божията милост.
Запис от празничното богослужение може да видите във Facebook страницата на Варненска и Великопреславска света митрополия: https://www.facebook.com/varnenska.mitropolia/videos/561461653548624.
Фотогалерия: https://www.flickr.com/photos/201597754@N06/albums/72177720323023195/.
[1] Протопр. Благой Чифлянов. Православна литургика. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, София, 2008, с. 101.
Изготви: Георги Великов